
Våren blev en bra läsperiod, trots att det var fullt ös med både nytt jobb och bröllopsförberedelser. Det blev en salig blandning av fantasy-dystopi, deckare, skräck och historiska romaner. Här är några titlar ur skörden:

Ran av Estrid Klint
Ran är en fantasy-dystopi, som utspelar sig i ett framtida Sverige där klimatförändringar orsakat stora förändringar och en diktatur ersatt demokratin. Huvudpersonen är 18-åriga Ran och man får följa hennes resa från välanpassad medborgare till statens fiende nr 1.
Visst låter det som ett intressant koncept?
Det kunde det ha varit, men tyvärr föll det hela platt för mig.
Världsbygget var visserligen spännande: tänk nordisk mytologi och en vurm för vikingatiden blandat med avancerad teknologi. Gigantiska djur skapade med genteknik och en värld som försöker leva i harmoni med naturen igen. Ett samhälle som är uppbyggt av strikta samhällsklasser där enda chansen att arbeta sig uppåt är att samla poäng på sitt medborgarkonto.
Däremot kändes handlingen antingen förutsägbar eller osammanhängande. Jag kände inte heller att det var någon kemi mellan karaktärerna. Många gånger köpte jag helt enkelt inte hur de agerade, vilket såklart är lite av grejen, men just i detta fall blev det för min del ett irritationsmoment eftersom det helt enkelt did not make sense.
Och dialogen, ja den haltade. Jag upplevde att den inte riktigt stämde överens med hur unga människor pratar med varandra.
Det ska sägas att boken är riktad mot YA-segmentet, så jag är ju egentligen inte målgruppen.
Tydligen så är Estrid Klint en pseudonym för en väletablerad svensk författare, som ska ha publicerat 20+ storsäljande böcker under de senaste tre decennierna. Man blir ju lite nyfiken på vem det kan vara.
Hursomhelst, Ran var inte my cup of tea.

Bittert, amore av Carina Burman
Bittert, amore är nummer två i serien om deckarrecensenten Florrie Granat. Boken utspelar sig under en het sommar i Rom 1956 och Florrie hamnar återigen mitt i ett mordmysterium. Denna gång är det svenska institutet och en etruskisk utgrävning som står i centrum.
Jag läser vanligtvis inte särskilt mycket deckare, men böckerna om Florrie gillar jag verkligen. Burman skapar spännande karaktärer som engagerar. Hon lyckas även att förflytta läsaren till 50-talet i form av språk, miljöbeskrivningar och kläder. Det är kul helt enkelt.
En perfekt bok att läsa i sommar!

Wolf worm av T Kingfisher
I Wolf worm förflyttas vi till 1899 och North Carolinas djupa skogar. Illustratören Sonia Wilson får anställning hos den excentriske vetenskapsmannen Dr Halder. Hennes uppdrag: att illustrera hans stora samling parasitiska insekter. Det dröjer inte länge förrän det börjar hända mystiska saker.
Kingfisher är en mästare på att skapa quirky karaktärer och bygga atmosfär och spänning. Jag kunde inte sluta läsa!
En varning: inte en bok för dig som är kväckelmagad. 😉

De levande av Iida Turpeinen
Boken handlar om upptäckten av Stellers sjöko 1741, hur den utrotades inom loppet av mindre än 30 år och efterdyningarna av detta. Det är den komprimerade sammanfattningen, för boken rymmer SÅ mycket mer än så. Historia, naturvetenskap och spännande personporträtt.
Jag sticker ut hakan och säger: ska ni läsa en enda bok i år – läs den här!

De levande väcker otroligt starka känslor i mig. Mestadels ilska och frustration, men även en stor sorg. När jag stänger boken efter att ha läst sista sidan vill jag bara skrika rakt ut. FÖR I HELVETE MÄNSKLIGHETEN VAD HÅLLER VI PÅ MED. Typ så.

Det här är en bok som stannar kvar hos en. Sannerligen det bästa av betyg!
